Basalt har ingen frostvarer eller aftenåbent

Gitte Nielsen

Supermarkedet Basalt vil vende discountkrigen på hovedet

Salling har lavet en ny kæde der skal hedde Basalt. Den nye Salling-kæde skal ikke have frostvarer, butikkerne lukker derudover tidligere end konkurrenternes gør og varerne kommer til at stå på paller. Med dette nye supermarkedssats vil Salling Group forsøge at spare sig ud af inflationen.

Basalt er et modsvar på de prisstigninger mange forbrugere oplever, når de er ude for at handle. For at presse priserne ned vil Basalt kun sælge de helt basale dagligvarer som bleer, toiletpapir, pasta, havregryn, ris, sodavand og så videre. Du vil hverken støde på køle- eller frysemontre i butikkerne. Disse er helt væk.

Salling Groups administrerende direktør Per Bank fortæller, at ambitionen er, at skære priserne med 15 procent. Per Bank udtaler derudover også, at de sparer på drift, energi og logistik og sender med Basalt besparelsen videre til forbrugerne. Ved at sænke de faste omkostninger kan Salling Group med Basalt tilbyde danskerne markedets bedste priser.

Nyt koncept hos Basalt.

Vil gøre sig billigere på markedet

Salling Group står i forvejen bag nogle af landets største dagligvarekæder. Dette er butikker såsom Føtex, Bilka og Netto.

Ved at reducere energiudgifterne sigter Basalt efter, at kunne underbyde discountkonkurrenterne med omkring 15 procent, på nogle af de mest almindelige basisvarer.

Udover at butikken hverken skal have frost- eller kølevarer, så skal de faktisk også spare på energien. Det gør de ved at modtage færre leverancer af vare om ugen og ved at lukke butikkerne tidligere på aftenen.

I hverdagen vil Basalt kun have åbent til kl. 19.00 og i weekenden vil de have åbent til kl. 16.00.

Derudover vil der være færre ansatte i disse butikker end der er i andre supermarkeder. Dette vil de gøre ved at sørge for, at varerne skal placeres på pakker i butikkerne og dermed ikke tages ud af emballagen.

Der er kommet et øget fokus på discount

Til at starte med er det planlagt at der skal åbne ti nye butikker med dette koncept i Jylland, på Fyn, Sjælland og i hovedstadsområdet frem mod jul.

Allerede nu er den første butik i Kastrup åbnet. Derefter åbner butikken i Viby ved Aarhus og i Helsingør.

Timingen af den nye butikskæde med det nye koncept er ikke helt tilfældig. De seneste måneder har inflationen været på et højt niveau, faktisk det højeste niveau i 40 år. De høje energipriser har truffet inflationen op. Fødevarepriserne er steget med omkring 15 procent det seneste år.