Mærsk overskud er stort: De betaler ikke meget i skat

Gitte Nielsen

Mærsk havde sidste år mere end 200 milliarder kroner i overskud. Alligevel har de ikke betalt meget i skat.

Shippinggiganten A.P. Møller-Mærsk tjente sidste år mere end 203 milliarder kroner. Det er ikke kun et historisk stort overskud, det er også så mange penge at de reelt kunne forære hver eneste dansker mere end 30.000 kroner. Selv da vil de gå ud med et overskud.

På trods af det store overskud, har selskabet kun betalt lidt mere end seks milliarder kroner i skat sidste år. Det har fået flere til at sætte et spørgsmålstegn ved, om Mærsk reelt bidrager nok til økonomien i Danmark.

Ifølge flere økonomer kan selskabets påvirkning af økonomien ikke kun opgøres i skat, overskud og arbejdspladser.

Deres økonomiske påvirkning er så enorm at det giver dønninger ind i folks privatøkonomi, når de blå containerskibe sejler på de store have.

Et ekstraordinært overskud fra Mærsk

De sidste år har budt på ualmindelige overskud til flere af de store shippingvirksomheder.

Årsagerne har været den øgede efterspørgsel på varer i kølvandet på krisen efter corona, forsyningskaos og forstoppelse i fragtruterne.

2022 var et bemærkelsesværdigt år i mere end én forstand. Selskabet rapporterer de stærkeste resultaterne i historien og har derudover også taget partnerskaberne med deres kunder til et nyt niveau.

Det har de gjort ved at sikre deres forsyningskæder i en ellers usikker og turbulent tid.

Det er en kampplads

Mærsks økonomiske bidrag til den danske økonomi er et tilbagevendende tema og en politisk kampplads.

Enhedslistens Erhvervs- og finansordfører Pelle Dragsted har udtalt, at hvis selskabet blot betalte normal selskabsskat i Danmark, så ville vi have råd til at afskaffe al fattigdommen i Danmark, gøre tandpleje gratis og medicin med også.

Liberal Alliance har lykønske selskabet og udtalt at deres rekordoverskud er en gave til danskerne.

Forklaringen på det politiske splid er den beskatningmodel som rederier såsom Mærsk er underlagt. I stedet for at betale selskabsskat som andre gør, så beskattes de og andre rederier efter tonnagebeskatning.

Tonnagebeskatning går i modsætning til almindelig selskabskat ikke på et rederis overskud. Det bliver ofte beskrevet som en form for vægtafgift, hvor det er størrelsen af flåden der styrer beskatningen.

Det er med til at sikre, at sådanne virksomheder ikke flytter ud af Danmark. Deres skibe sejler på verdenshavene og kan derfor nemt hive teltpælene op.

Ordningen er blevet anbefalet af EU, fordi den sikrer lige vilkår på tværs af landegrænser. Den har eksisteret siden 2001.