SAS får dødsstødet

Gitte Nielsen

Ryanair vinder SAS sag. I absolut værste fald, kan SAS blive nødt til at betale alle pengene tilbage.

Sådan lyder det fra en flyanalytiker.

EU-kommisionens godkendelse af den danske og svenske stats støttepakke på syv milliarder kroner til SAS er nu blevet underkendt af en EU-domstol.

Det skyldes at Ryanair nu har fået medhold i en klage de har over godkendelsen af statslige støtteordninger til konkurrenter. Denne afgørelse kan ankes.

SAS manglede kapital

SAS var i behov for kapital, da der under coronapandemien blev indført rejserestriktioner i det meste af verden.

Her valgte den danske og svenske stat at komme SAS til undsætning med et kapitalindskud på en milliard euro. Det svarer til over 7 milliarder kroner. Dette indskud er kommet i form af køb af aktier og obligationer.

Dengang fik de grønt lys fra EU-kommisionen. Nu har Ryanair dog klaget over EU-kommisionens godkendelse af statslige støtteordninger til konkurrenterne i luften.

Danmark ejer en femtedel af SAS

Førhen har den svenske og danske stat jet cirka 14,8 og 14,2 procent af flyselskabet. Med den nye milliardaftale stiger de to landes andel til cirka 20,05 procent hver.

Alle Folketingets partier blev enige om at den danske stat skulle skyde penge i flyselskabets overlevelse.

Kravet for denne investering var dog, at den skulle modsvares af en rimelig ejerandel. Finansministeriet oplyste at den danske stat var klar til at skyde seks milliarder svenske kroner i selskabet.

Det var en svær tid for luftfarten og de mange medarbejdere der så deres job forsvinde. Men med denne investering var der nu skabt et fundament for at de kunne se fremad.

Aftales skulle godkendes dels på en ekstraordinær generalforsamling og del af Den Europæiske Union. Dette på grund af regler om statsstøtte.

Underkendelsen er alvorlig

Ifølge flyanalytider Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank med ekspertise i flybranchen, er det på dette tidspunkt meget svært at sige, hvor alvorlig denne underkendelse kan blive for flyselskabet.

I et af de værste tilfælde vil man kunne forestille sig, at de skal betale hver en krone tilbage igen. Det er der dog ikke penge til i flyselskabets kasse.

Det der dog bliver set som det største problem er, at der ikke er en plan for, hvordan den danske stats engagement i flyselskabet skal ned igen efter denne støtte.

Staten er lige nu omdrejningspunktet for en ny redningsplan for SAT. Det er dets om dommen nu kommer til at udfordre.

Dette kan være et muligt dødsstød for SAS. De har ikke syv milliarder kroner. Heller ikke når en eventuel konkursbeskyttelse er færdig.