Vildt prisfald hos Tesla – en god nyhed for mange

Gitte Nielsen

Forbrugerne får en fest, mens dem der allerede ejer en Tesla kommer til at tage tabet.

Alt dette bliver kaldt både historisk og enestående. Tesla har med deres voldsomme prisnedsættelser af deres modeller, sendt en række chokbølger gennem markedet for biler.

Det er en god nyhed for dem, der ønsker at købe en elbil. Nu bliver de nemlig billigere i en tid hvor alt andet ellers stiger i pris.

Jan Lang markedsanalytiker hos Bilbasen, betegner dissse prisfald som historiske. Han har aldrig oplevet noget lignende når det kommer til nedsættelser af priser. Konsekvenserne af dette vil dermed også blive omfattende for markedet.

De store prisfald på Tesla gør at bilerne nu er tilgængelige for flere mennesker. Det betyder dog også, at de der allerede ejer elbilen og vil sælge den, vil lide et større tab.

Teslas prisoffensiv overrasker på markedet

Som følge af covid-19 var der en forsyningskrise med komponentmangel. Herefter kom krigen i Ukraine som påvirker både materialer og priser.

FDM’s chefkonsulent Ilyas Dogru havde ikke regnet med et prisfald i denne størrelsesorden. Det kommer nemlig på et tidspunkt hvor markedet for biler som en helhed, ikke har opført sig som det normalt vil gøre.

Teslas angreb på konkurrenterne er overraskende set i lyset af markedsværdien af firmaet på Børsen. Det har nemlig taget et større dyk på omkring 675 milliarder dollars. Dette svarer til 4,6 billioner kroner.

Derudover har grundlæggeren af elbilen Elon Musk også gjort et dyrt køb, nemlig det sociale medie Twitter. Det har skabt noget forstyrrelse omkring hans person og dermed har det skadet hans image som forretningsgeni.

Tesla ses lige nu i et vildt prisfald. Det presser de konkurrerende mærker.

De bruger biler falder også i pris

De købere der kigger efter en brugt elbil kan allerede nu se, at prisskiltene får et hak nedad. Hvis man vil købe en brugt Tesla er det allerede blevet billigere som det ser ud nu.

Omkring 500 er blevet sat ned med mellem 60.000 – 150.000 kroner.

Jan Lang anbefaler de Tesla forhandlere, der samlet set har over tusind modeller til salg, til at de får dem solgt til den pris, som brugtmarkedet kommer til at diktere.

Forhandlerne skal sætte prisen ned og dermed også tage tabet. Der er nemlig ikke ret meget andet de kan gøre. Det er 100 millioner kroner i runde tal for bilforhandlerne.

Beslutningen var forberedt

Beslutningen om prisfaldet har været forberedt. Der er nemlig taget højde for ændring i fragtruter, produktionsoptimering og mobilisering af underleverandører, for at de kan svare på den forventede efterspørgsel.

De har lavet nogle regionale gigafabrikker på europæisk grund. Det har også været medvirkende til, at leverancerne er blevet mere smidige.

Tesla kommer nu til at presse de konkurrence bilmærker til netop at følge trop. De konkurrerende mærker bliver nødt til at reagere. Europæiske bilproducenter har udfordringer med at kunne levere, det giver Tesla en fordel.