Coop lukker Irma, SuperBrugsen og Kvickly

Gitte Nielsen

Ny kæmpe kæde er på vej. Coop sløjfer onlinehandel og ændrer på medlemsfordele.

Efter mere end 136 år, så går Irmapigen på person.

Fra d. 1 april oplyser Coop i en pressemeddelelse, at det er slyt med Danmarks ældste dagligvarekæde.

Lukningen sker i forbindelse med en større rokade i Coop-koncernen, som skal samle de største butikker i kæderne, Kvickly, Superbrugsen og Irma. Alle disse skal samles i én butikskæde under navnet Coop.

Kædedirektør Kræn Østergård Nielsen udtaler, at det har været den sværeste beslutning i hans karriere. Der er jo kunder der hele deres liv har handlet i Irma og der er medarbejdere der har haft det meste af deres karriere i butikkerne.

Af de 65 Irma butikker bliver de 9 største konverteret til den nye kæde. 28 bliver til 365 discount og de 11 mindste bliver til Brugsen. De resterende 17 bliver lukket.

Der skabes større og større underskud

Grundstenen til Irma blev lagt allerede i 1886 af enkefru Schepler. Hun solgte æg fra en lille kælderbutik i Ravnsborggade i københavn.

Omkring 100 år senere, så blev den sjællandske kæde opkøbt af Coop, som står bag blandt andet Dagli’brugsen, SuperBrugsen og Kvickly.

Den seneste tids økonomiske modvind har sat sine spor i købevanerne hos danskerne. Allerede i september blev det varslet at SuperBrugsen og Kvickly skal samles under ét tag.

Nu bliver Irma og trukket ind i denne sammenlægning.

Kræn Østergård Nielsen forklarer, at de må konstatere at markedsgrundlaget ikke længere er der for Irma som en selvstændig kæde. Kunderne går mere og mere i discount og det skaber et større og større underskud for Irma.

Derudover ændrer Dagli’brugsen navn til Brugsen. Denne kæde skal nu til at leve mere selvstændigt.

I vides muligt omfang vil medarbejderne fra Irma blive tilbudt et job i Coop. Dog forventes det at der skal nedlægges 600 stillinger.

De første butikker i den nye kæde åbner efter sommerferien og de vil have et større antal unikke Irma varer på hylderne.

Coop lukker for onlinehandel

Med den nye struktur går de fra at have otte kæder, til blot at have tre kæder.

Indtil sidste år bestod koncernens butikker af Kvickly, Dagli’Brugsen, SuperBrugsen, 365discount, Fakta, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk Mad.

Fremover vil disse kæder blive skåret ned til Coop, 365discount og Brugsen.

Samtidig stopper den online dagligvarer levering til døren ved udgangen af februar. Dette skyldes at der alle årene har været underskud.

Det er ikke muligt at blive ved med at forsvare at fortsætte med at investere massivt i det online marked med dagligvarer. Der er endnu ikke fundet en økonomisk bæredygtig forretningsmodel.

Nu vil de i stedet fokusere kræfterne på den anden og største online butik, nemlig nonfood-forretningen.