Storebæltsbroen – Billist ledt over til modkørende

Gitte Nielsen

En softwareopdatering stod bag fejlen på storebæltsbroen

Hvad der blot skulle have været en almindelig rolig køretur over storebæltsbroen, endte med at blive noget af en oplevelse. Dette da et mobilt autoværn lukkede den ene vejbane og skubbede bilisterne over i den modkørende trafik.

En hurtig reaktion og noget held gjorde at Morten Nikolajsen ikke kørte galt. Dette på trods af, at biler kørte imod ham med 110 kilometer i timen.

Storebæltbroen ejer Sund & Bælt kunne oplyse om, at det var det bagvedliggende IT system der være i gang med at blive opdateret. Det er systemet der kontrollerer styring, overvågning og regulering. Til Sund & Bælts store overraskelse betød denne opdatering, at det mobile autoværn fik sit eget liv. De oplyser derudover, at opdateringen var blevet testet digitalt i et software program.

Yderst kritisk på Storebæltsbroen

Carsten Nøkleby, ph.d. indenfor software testning og direktør i firmaet Sesamworld, men ikke at det er godt nok. Storebæltsbroen burde have haft en fysisk test af alt mekanikken, der sidder i deres IT systemer. Især når der er opdateringen undervejs.

Det er yderst kritisk, da det handler om noget fysisk der kan gøre skade. Især hvis det ikke bliver testet helt ud til det sidste led. Det var det Morten Nikolajsen oplevede i denne situation.

Fysiske test er generelt set helt normale også ved selv de mest simple opdateringer. Dette er især normalt i store produktions virksomheder eller transport virksomheder.

I tilfælde som disse bør man have et ekstra mobilt autoværn stående et andet sted, så man på den måde kan teste forskellige opdateringer. Der er også en anden mulighed og det er at teste dem på selve Storebæltsbroen, ved at spærre af for trafikken.

Storebæltsbroen

Statsvejene bliver testet fysisk

Vejdirektoratet har ansvaret for statsvejene og på disse veje tester man fysisk hver gang. De tester hver eneste gang i et virkeligt miljø i forbindelse med diverse opdateringer eller ombygninger af forskellig teknik. Især det der har berøring med mekanik på vejene.

Det er senest blevet testet i september ved Guldborgsundtunellen. Her lukkede Vejdirektoratet Sydmotorvejen tre nætter. Her valgte de at gennemteste alt, så de var sikre på, at der ikke var noget i forbindelse med det, der kunne være en risiko for bilisterne.

Sund & Bælt ønsker ikke at kommentere

Selskabet Sund & Bælt som ejer og driver Storebæltsbroen ønsker ikke at kommentere den forelagte kritik. De siger at den konkrete hændelse der her er tale om, med et mobilt autoværn der løb løbsk, ikke kan ske igen.

Det skyldes at der i dag skal være en medarbejder, der skal ud for at låse op for dette autoværn, før det kan komme til at bevæge sig.

Derudover har Sund & Bælt gennemgået alle deres procedurer igen.